tomer@tk-law.co.il
052-555-7726

הגרלה מסחרית – או איך לקיים מבצע הגרלות ולהישאר בחיים

26 באפריל 2022 |

למי מאיתנו לא יצא להיתקל בפוסט בפייסבוק או באינסטגרם, שהזמין אותו להשתתף בהגרלה של פרסים יקרי ערך? לעיתים המפרסם הוא עסק בפריסה ארצית, ולפעמים מדובר במכולת השכונתית. כך או כך, העיקרון דומה: המפרסם מזמין את הגולש להשתתף במבצע הגרלות, עם הבטחה שבסוף המבצע הוא עשוי לזכות בפרסים יקרי ערך. 

מבצע הגרלות ככלי שיווקי

כדי להשתתף בהגרלה, עורך ההגרלה יבקש מהגולשים לעשות פעולות שיקדמו את המותג. זה יכול להיות שיתוף של תמונת המוצר, או שיתוף של פוסט שמהלל את המוצר. לעיתים עורך ההגרלה יבקש מהגולשים לתייג חברים, לפרסם תגובה, או לתרום לחשיפה בדרכים אחרות. לבסוף, תיערך הגרלה בין כל הגולשים שהשתתפו בפעילות. אחרי ההגרלה יוכרז הזוכה המאושר קבל עם ורשת חברתית. 

אין ספק שמדובר בכלי שיווקי יעיל במיוחד. האפשרות לזכות בפרסים, בכוחה לגייס גולשים ולהפוך אותם למפרסמים פעילים של המותג. קמפיין כזה מתפשט כמו אש בשדה קוצים, ומייצר למפרסם חשיפה משמעותית. אבל האם ייתכן שקמפיין תמים ובלתי מזיק לכאורה, עלול לטמון בחובו עבירה פלילית?

האיסור בחוק העונשין על הימורים והגרלות

אז למעשה, חוק העונשין אוסר באופן מפורש עריכה של הימורים והגרלות. סעיף 225 לחוק קובע כך: העונש למי שמארגן הימור או הגרלה לא חוקיים הוא 3 שנות מאסר; והעונש למשתתף בהגרלה לא חוקית הוא שנת מאסר אחת. כן כן, אתם קוראים נכון - גם המשתתף חשוף לעונש מאסר.

אז האם הגרלה לצורך קידום מכירות היא אסורה? רק רגע - לא צריך לקפוץ למסקנות כל כך מהר.

ההיתר הכללי לעריכת הגרלה מסחרית 

לשמחתנו, בשנת 2010 ניתן היתר כללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית. ההיתר קובע שהגרלה שנועדה לצורך עידוד מכירות היא הגרלה מותרת, אך עליה לעמוד במספר תנאים. את הוראות ההיתר המלאות תוכלו לקרוא כאן  https://www.gov.il. אנו נמנה מספר הגבלות שמוזכרות בהיתר:

  • לעורך ההגרלה אסור לערוך יותר משני מבצעי הגרלות בשנה קאלנדרית אחת. כמו כן עליו לשמור על מרווחים של 120 ימים בין מבצע הגרלות אחד לשני.
  • חובה על עורך ההגרלה למנות מפקח (עו"ד או רו"ח). תפקידו של המפקח לפקח על מבצע ההגרלות.
  • עורך ההגרלה חייב להגיש דיווחים שונים למשרד האוצר, במועדים שנקבעו.
  • עורך ההגרלה חייב לפרסם תקנון הגרלה בתחילתו של מבצע ההגרלות. בסיום המבצע עליו לפרסם את תוצאות ההגרלה.

סיכום

אם כך, נסכם בקצרה: עריכת הגרלה לפרסומת מסחרית היא מותרת, אך יש להקפיד על קיומה עפ"י הכללים שנקבעו בהיתר.     

אז מה צריך לעשות בעל עסק או מפרסם כדי לקיים מבצע הגרלות כשר וחוקי? ובכן, רגע לפני שהקמפיין עולה לאוויר, מומלץ למנות עו"ד מנוסה שילווה את מבצע ההגרלות. הוא יפעל כמפקח על ההגרלה, ויסייע בניסוח תקנון המבצע. בנוסף, הוא יוודא שהדוחות מוגשים בזמן, כפי שנקבע בהיתר.

אגב, טיפ קטן וחשוב: אם אתם זקוקים לקמפיין יעיל, אבל מעדיפים להימנע מהפרוצדורה שכרוכה בעריכת מבצע הגרלות – נסו לבחור פעילות שבה הזכייה תהיה על בסיס יכולת. למשל, פעילות שבמסגרתה הזוכה ייקבע עפ"י בחירת הגולשים, או ע"י פאנל שופטים. כך הפעילות לא תיחשב כהגרלה, ויהיה מותר לקיימה ללא הגבלה. אך שימו לב – גם כאן תזדקקו לתקנון מתאים שיבהיר את כללי הפעילות. חשוב לערוך תקנון כזה, כדי למנוע חילוקי דעות וטענות מצד משתתפים בעתיד. 

הערות...

הוראות החוק המוזכרות: חוק העונשין, תשל"ז-1977 (סעיפים 224-235); היתר כללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית.

לקריאת מאמרים נוסף באתר - לחץ כאן

יודגש כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. קורא שבוחר להסתמך על סקירה זו ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות הבלעדית לכך. 

הצוות שלנו ישמח לסייע לכם
צור קשר

עו"ד תומר קינן

 

עו"ד תומר קינן הוא חבר לשכת עורכי הדין בישראל.

 

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת חיפה (LL.B ו- LL.M).

 

שימש כעוזר הוראה וכמתרגל בפקולטה למשפטים במהלך התואר הראשון והשני, ולאחר מכן כעמית הוראה בקורסים שונים בתחומי המשפט האזרחי. התמחה במסגרת התואר השני במסלול משפט וטכנולוגיה, ולקח חלק בתוכנית Global Law and Technology שהתקיימה באוניברסיטת אוטווה שבקנדה.

 

בעל הסמכה לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

 

מלבד הניסיון המשפטי העשיר, עו"ד קינן מצטיין בתפיסה חדה והבנה עסקית המתבססות על ניסיון והיכרות מעמיקה עם העולם העסקי.

בחזרה לדף הבית